Oman kokemukseni mukaan on olemassa kahdenlaista väsymystä: toinen vaatii lepoa, toinen liikettä. Miten erottaa nämä toisistaan?

Joogaharjoitus täyttää tarkoituksensa parhaiten silloin, kun harjoituksen alussa toteaa itselleen rehellisesti senhetkiset lähtökohtansa ja tekee harjoituksen niistä käsin. Hektisen työpäivän uuvuttamana voimakas vinyasa flow ei välttämättä houkuttele. Silloin hyvä vaihtoehto on yinjooga tai restoratiivinen harjoitus. Jos on taas energinen olo, voimakas harjoitus tuntuu usein paremmalta kuin hidas lököttely.

Aina ei kuitenkaan ole selvää, millaista harjoitusta keho tarvitsee tasapainottuakseen. Etenkin väsyneenä on vaikea nähdä selkeästi, onko se mitä keho todella tarvitsee sama asia kuin se, mihin mieli tuntee houkutusta.

Jääräpäisesti astangatunnille

Viikko oli ollut raskas. Alkuviikosta paljon organisoitavaa yksin. Unettomia öitä tulevia velvollisuuksia stressaten, liian aikaisia herätyksiä aamulla. Päivät tuntuivat raskaalta suoriutumiselta.

Viikonloppuna minulle tarjoutui harvinainen tilaisuus käydä itse joogatunnilla. Olin suunnitellut meneväni pitkän tauon jälkeen astangatunnille, vaikka olo oli raskaan viikon jälkeen uupunut.

Astangajoogakoululle pyöräillessäni pohdin, onko tämä silkkaa jääräpäisyyttä: en kuuntele kehoani, joka huutaa lepoa, vaan menen joogatunnille, koska olen päättänyt niin.

Väsyneenä valmiiden suunnitelmien muokkaaminen tuntuu vaikealta. Runnotaan läpi periaatteita, kaikenlainen joustavuus on tipo tiessään. Kuitenkin joskus liikunta auttaa saamaan liki lamaantuneessa tilassa olevaan kehoon puhtia.

Lisäpuhdin toivossa valitsin tälläkin kertaa joogatunnin kotona möllötyksen sijaan. Mutta miten erottaa sellainen väsymys, jonka liikunta ajaa pois sellaisesta, joka vain pahenee kaikista ponnistuksista? En löydä tähän selvää vastausta. Soimaan itseäni huonosta kehon viestien lukutaidosta.

Uudistava harjoitus

Astangatunnilla hikoilen erittäin voimakkaasti. Se ei ole minulle tyypillistä. Hikoilu kuitenkin tuntuu hyvältä; tuntuu, että hikoilen pois kaiken sen kuonan joka on vienyt keholta ja mieleltä voimia. Voimakas joogaharjoitus tuntuu hoitavalta ja puhdistavalta.

Tunnin jälkeen tunnen olevani täynnä elinvoimaa. Olo on uudistunut. Kaikki tuntuu selkeämmältä. On helpompi tunnistaa kehon tarpeet. En suuntaakaan tunnin jälkeen kotiin valmistamaan lounaaksi mässypastaa, vaan kaipaan nyt lohturuuan sijaan raikasta, tuoretta ravintoa.

Kotimatkalla luonnon vehreys ja kaupungin eloisuus tuntuvat ylitsepursuavilta. Voisin jäädä ihastelemaan pienintäkin yksityiskohtaa pitkäksi aikaa ihmetellen, miten suuri ihme elämä on.

Tällainen joogaharjoituksen vaikutus on parhaimmillaan. Tämänkertainen harjoitukseni poisti kehostani tukkoisuuden ja uupumuksen hyvin voimakkaalla tavalla tehden samalla tilaa nähdä ympärilläni kaikki kauneus. Mitä jos olisin jäänyt kotiin päiväunille? Tuskin nekään hukkaan olisivat menneet, mutten usko että niiden uudistava vaikutus olisi ollut näin syvä.

Miten valita sopiva harjoitus?

  • Mieti, mitä olet tehnyt viime aikoina ja miten se on sinuun vaikuttanut. Itse olin loppuviikosta levännyt paljon, mutta olin silti väsynyt. Voin siis olettaa, ettei lepo ole ratkaisu. Hektisellä alkuviikolla tämä harjoitus tuskin olisi toiminut.
  • Huomioi vuorokaudenaika. Illalla saakin olla väsynyt, ja silloin hidas, restoratiivinen harjoitus voi olla paikallaan kehon tasapainottamiseksi. Voimakas harjoitus voi viedä yöunet.
  • Jos epäilet olevasi sairastumassa, mittaa kuume. Kuumeisena lepo on paras vaihtoehto. Jos kuumetta ei ole eikä muitakaan merkittäviä oireita, voit kokeilla, antaako harjoitus lisää voimia.
  • Viime kädessä harjoituksen vaikutukset eivät ole ennakoitavissa. Joogasta ei voi hakea täsmälääkkeitä tiettyihin vaivoihin tai mielentiloihin. Ennakko-odotuksista harjoituksen kulun tai vaikutusten suhteen kannattaa luopua ja ottaa harjoitus vastaan sellaisena kuin se tänään tulee. On tärkeää mukauttaa tapaansa tehdä harjoitusta harjoituksen aikana. On aivan sallittua tarvittaessa keventää tai jopa levätä, ja toisaalta joskus taas tuntuu hyvältä kokeilla rajojaan.

3 kommenttia artikkeliin ”Uupumuksesta intoon

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s