Joogaharjoitus ei aina suju niin kuin haluaisi sen sujuvan. Tässä juttusarjassa tarkastelen erilaisia tapoja, joilla harjoitus voi jättää tyytymättömän olon, ja ehdotan keinoja, miten niistä voi päästä yli. Ensimmäiseksi tarkastelen ongelmaa, johon erityisesti meditaatioharjoituksissa helposti törmää: Mitä tehdä kun mieli ei rauhoitu?

Jakkara

Meditaatioharjoitus tekee tilaa mieleen. Kun elää ärsyketulvan keskellä, tuntuu hyvältä aina välillä hetkeksi keskittää mieli yhteen kohteeseen ja nauttia hiljaisuudesta ja tyhjyydestä. Aina kaikki ei kuitenkaan mene käsikirjoituksen mukaan: ulkoiset ja sisäiset häiriöt estävät pääsemästä sinne mihin haluaisi, tai harjoitus jää kokonaan tekemättä.

Kun meditaatioharjoitus tuntuu kerta toisensa jälkeen menevän pieleen mielen ollessa liian levoton, motivaatio harjoitukseen voi vähitellen hiipua. On kuitenkin olemassa tekniikoita, joilla keskittymiskykyään voi kehittää. Vielä tärkeämpää on ymmärtää, ettei levottomalla mielellä tehty harjoitus ole pieleen mennyt eikä turha.

Näin se voi mennä

Aloitan harjoituksen. Hetken päästä havahdun siitä, että käyn mielessäni edelleen läpi päivän tapahtumia, enkä ole oikeastaan edes ehtinyt asettua.

Päätän toden teolla keskittyä. Hengitän pitkään ja tietoisesti sisään, mutta jo uloshengityksellä ajatukseni ovat karanneet suunnittelemaan seuraavan päivän ruokalistaa. Kun hetken päästä saan itseni kiinni siitä että ajatukseni ovat taas kerran muualla, tekee mieli luovuttaa. Harmittaa, että olen huono meditoimaan.

Aloitan vielä kerran uudestaan. Onnistun hetken aikaa seuraamaan hengityksen virtaamista sisään ja ulos, kunnes kauhistuneena muistan, että pesukone on tyhjentämättä. Harjoitus loppuu siihen.

Ajatuksia voi verrata taivaalla liikkuviin pilviin: joskus niitä on enemmän ja ne liikkuvat vauhdilla, joskus on selkeämpää.
Mielen liikkeitä voi verrata pilvien liikkeisiin taivaalla: joskus myrskyää, joskus on selkeää.

Meditaatio mielen toiminnan tarkkailuna

Kokemus meditaatioharjoituksesta, jossa mieli ei onnistu asettumaan juuri lainkaan, voi olla lannistava. On kuitenkin hyvä pitää mielessä, että mielen kuuluukin ajatella. Toisinaan ajatukset liikkuvat mielessä vilkkaammin, toisinaan on seesteisempää. Vaikka seesteisemmällä mielellä on mukavampi meditoida, se ei tarkoita että meditaatio vilkkaampana päivänä olisi mitenkään huonompi.

Meditaatioharjoituksen ydin ei ole ajatuksettomassa tilassa fiilistely vaan mielen toiminnasta tietoiseksi tuleminen. Mielen toimintaa on se, että mieleen nousee ajatuksia, jotka hetken päästä vaihtuvat toisiin. Meditaatioharjoituksessa seuraan tätä ajatusten virtaa.

Kuuluu asiaan, että mieli lähtee helposti ajatusten matkaan. Vaikka onkin turhauttavaa kerta toisensa jälkeen huomata ajatusten karanneen, jokainen näistä tiedostamisen hetkistä on myös onnistumisen hetki.

Meditaation päämäärä: autuas tila vai kyky toimia viisaammin?

On palkitsevaa päästä tilaan, jossa mieli on tyyni ja selkeä. Ei ole kuitenkaan olemassa tekniikkaa, jolla tähän tilaan voisi automaattisesti mennä. Sen sijaan on mahdollista luoda tälle tilalle suotuisat olosuhteet esimerkiksi harjoittelemalla säännöllisesti silloinkin kun harjoitus tuntuu takkuavan.

Syvän keskittyneisyyden tila on niin miellyttävä, että siinä voisi helposti viettää vaikka kuinka pitkiä aikoja (silloin harvoin kun se osuu kohdalle). Kuitenkaan tällaiset äärimmäiset mielentilat  eivät välttämättä tee minusta joustavaa ihmistä, jonka kanssa on hyvä olla. Ne voivat tehdä minusta päinvastoin hyvinkin kärttyisen.

Tarkkailemalla mielen toimintaa saa ennen pitkää hieman välimatkaa omiin mielenliikkeisiin. Minun ei tarvitse identifioitua ajatuksiini tai tunnetiloihini. Tämä ei silti laimenna niitä eikä nosta minua vaikeiden tilanteiden yläpuolelle, mutta antaa minulle tilaa harkita, miten niihin reagoin.

Voimakkaan tunnekuohun vallassa on kiusaus reagoida asioihin voimakkaasti ja usein ei niin rakentavasti. Jokainen kerta, jolloin muistan tällaisessa tilanteessa pysähtyä hetkeksi ennen kuin reagoin ja valita viisaamman toimintatavan, on huomattavasti tärkeämpi harjoituksen hedelmä kuin mitkään harjoituksen aikana saavutetut mielentilat.

Tässä sanonnassa on paljon viisautta, mutta Jo muutaman minuutin hiljentyminen tekee ihmeitä!
Tässä sanonnassa on paljon viisautta, mutta jo muutaman minuutin hiljentyminen tekee ihmeitä!

Tekniikoita mielen levottomuuden hillitsemiseen

  • Hengitysten laskeminen: Laske hengityksiä yhdestä kymmeneen. Kun olet päässyt kymmeneen, aloita alusta. Jos laskut menevät sekaisin, aloita alusta. Tämän väitetään toimivan, mutta ainakaan minulle ei tuota mitään ongelmia laskea hengityksiä samaan aikaan kun mietin muita asioita.
  • Äänitteet: Jos itsenäinen meditaatioharjoitus tuntuu liian vaativalta, kokeile ohjattua meditaatiota äänitteen avulla. Meditaatioäänitteitä saa esimerkiksi kirjastoista. Minusta on aika ajoin vapauttavaa jättäytyä jonkun toisen ohjattavaksi!
  • Mantra: Voit toistaa mielessäsi tai ääneen valitsemaasi mantraa (se voi olla mikä tahansa sana tai lyhyt lause). Mantran toistamisessa ääneen on se hyvä puoli, että kuulet sen, jolloin se saattaa tehokkaammin muistuttaa sinua siitä, mitä oikeastaan olitkaan tekemässä.
  • Asanaharjoitus ennen meditaatiota: Joogaharjoitus on jo itsessään mieltä rauhoittava meditaatioharjoitus. Kun mielesi on erityisen levoton, voi olla hyvä idea tehdä kevyt joogaharjoitus ennen meditaatiota.
  • Tarvittaessa voit pitää lähettyvillä muistiinpanovälineitä, jotta voit kirjata ylös meditaation aikana nousseet ajatukset, jotka eivät jätä sinua rauhaan. Jos meditaation aikana oivallat, että huomenna täytyy kaupasta ostaa ehdottomasti jogurttia, ja pelkäät, että jogurtin ostaminen unohtuu ellet ajattele sitä jatkuvasti, helpottaa kun kirjoitat sen ylös.
  • Muista lempeä suhtautuminen itseäsi kohtaan. Ainakaan omalla kohdallani meditaatioharjoitus ei ole progressiivista niin, että päivä päivältä jaksaisin keskittyä yhä pidempiä aikoja. Keskittymiskykyni vaihtelee päivittäin.

Yksi kommentti artikkeliin ”Kun harjoitus ei suju. Osa 1: Levoton mieli

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s