Vaikka joogasta haetaan hyvinvointia, se ei sitä aina tuo. Miten saada oma harjoitus vakaalle pohjalle?

Edellisessä artikkelissa tarkastelin kahta tapausta, joissa harjoitus sai aikaan vahinkoa kehoon kireyttä mieleen.  Monesti hajottavan harjoituksen taustalla on virheellinen käsitys oman kehon tarpeista ja rajoista. Mutta vaikka harjoitus olisi teknisesti täydellistä, sen vaikutukset voivat jäädä hyvin pintapuolisiksi.

key-846527_1280Paljastan heti alussa, että avain siihen, että harjoitus alkaa todella toimia on se että muistaa, että olemme paljon muutakin kuin suorittavia, fyysisiä olentoja. Jooga ei tapahdu pelkästään fyysisellä tasolla.Tämän lisäksi olemme tuntevia olentoja, meillä on uskomuksia, ajatuksia ja tavoitteita, ja koemme eri asioita merkityksellisiksi.

Lähestymistapa joogaan on useimmilla aluksi fyysinen ja asanakeskeinen. Sinnikäs harjoitus voi kuitenkin johdattaa syvempien kerrosten äärelle, kun vähitellen oppii tarkkailemaan harjoituksen vaikutuksia ja mukauttamaan harjoitustaan sellaiseksi, että sen hyvät vaikutukset heijastuvat myös joogamaton ulkopuolelle, omaan arkeen.

Lempeällä asenteella

Harjoituksen syventämistä ja mukauttamista omiin tarpeisiin edistää, että ottaa vakavissaan sen ajatuksen, että omassa harjoituksessa on kyse omasta itsestä. Vaikutuksen tekeminen opettajaan tai naapuriin ei ole tärkeää. Jokainen kantaa harjoituksen kaikki vaikutukset itse, joten on viisasta ottaa itse vastuu omasta harjoituksesta.

Moni voi hakeutua joogan pariin ajatellen sen lisäävän hyvinvointia. Tämä ajatus voi olla mielessä, vaikka ei ehtisi tehdä harjoitusta. Harjoitus kuitenkin toimii vain jos sen tekee. Kukaan ei voi taikakeinoin poistaa kärsimystä juuri minun elämästäni ilman että osallistun siihen itse. Muutokseen vaaditaan pitkäjänteistä aktiivista osallistumista. Työ täytyy tehdä itse juuri niistä lähtökohdista käsin jotka sattuvat vallitsemaan, olivatpa ne mieluisia tai eivät.

Voi olla myös hyödyllistä tarkkailla, millä asenteella tekee harjoitusta. Onko harjoitus hands-718561_1920tehty myötätuntoisella asenteella, vai onko harjoitus yksi vaatimus muiden joukossa? Tapa tehdä harjoitusta kertoo usein paljon siitä, miten suhtautuu itseensä. Monella työelämään kuuluu suorittaminen ja tuloksen tekeminen. Voi olla paikallaan miettiä, onko kannattavaa viedä tämä asenne mukanaan joogasalille.

Edellisen artikkelin Pirjo-pirteä piiskasi kehoaan pidemmälle kuin mihin hänen kehonsa oli valmis sivuuttaen tyystin kehonsa pyynnöt hieman perääntyä hajottavasta harjoituksesta. Pirjo ehkä tulkitsi voimakkaat tuntemukset merkeiksi siitä, että harjoitus on tehokas.

On helppo piiskata kehoaan yhä pidemmälle, mutta vaikeampaa on malttaa ottaa rauhallisemmin silloin kun se on paikallaan. Vaikka voisi ajatella, että fyysisesti on helpompaa keventää asanaa kuin syventää sitä, voi kestää pitkäänkin ennen kuin mieli on tähän valmis. Nykyinen hektinen ja suorittava elämänmeno ruokkii suorittavaa asennetta myös joogassa. Joskus se on sielläkin paikallaan, muttei aina. Miten tunnistaa se mikä itsellä toimii?

stones-801756_1920Sthira ja sukha, vakaus ja mukavuus

Työskentely asanassa on tasapainoista ja hoitavaa kun asana on sekä vakaa että mukava. Vakaus tarkoittaa, että asana on hallussa ilman kompromisseja. Perusta kannattaa siis rakentaa kunnolla kuntoon! Mukavuus taas tarkoittaa sitä, että asana ei kuormita liikaa eikä liian yksipuolisesti ja että asanassa on mahdollista hengittää rauhallisesti pitäen kasvot rentoina.

Kun tekee harjoitusta tahdonvoimalla hampaat irvessä pakottaen kehoa yhä pidemmälle, mukavuus loistaa poissaolollaan. Toisaalta jos pystyy vääntämään itsensä asanoihin muttei kykene ylläpitämään niitä tai hengittämään niissä, on menty sieltä missä aita on matalin, tekniikasta ja vakaudesta oikaisten.

Suorittajat kaipaavat harjoitukseensa lisää mukavuutta, mutta mukavuuskin voi joskus ylikorostua. Moni joka kokee itsensä huonoksi liikunnassa voi uskaltautua hyvin rauhallisille joogatunneille, koska pelkää voimakkaampien tuntien olevan lähtökohtaisesti liian vaikeita. Vaikka rauhallisilla asenteella harjoitusta tehden ei ehkä saakaan itseään rikottua aktiivisesti, harjoitus voi olla hajottava toisella tapaa: haasteiden puuttuessa keho alkaa rapautua.

Miten sitten löytää harjoituksessa tai asanassa niin vakaus kuin mukavuuskin on oma taiteenlajinsa ja vaatii valpasta läsnäoloa ja taitoa tuntea oma kehonsa. Ensi kerralla tarkastellaan lähemmin harjoituksen mukauttamista omiin tarpeisiin.

Artikkelisarja perustuu Helsingin Joogafetivaaleilla 2017 pitämääni esitelmään. 

Katso myös: 

 

 

Yksi kommentti artikkeliin ”Milloin jooga toimii? Osa 3. Toimivan harjoituksen perusta.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s