Sen jälkeen kun ohjasin ensimmäisen harjoitustuntini kevättalvella 2014, minulla ei ole ollut joogan ohjaamisesta yli kahden viikon taukoa. Pääosin viikkotunteja on ollut yli kymmenen, joskus lähempänä kahtakymmentä. Hiljaisempina kausina olen ohjannut pari viikkotuntia tai pitänyt työpajoja. Lisäksi olen kouluttanut ja kouluttautunut sekä kirjoittanut joogasta tänne blogiin sekä Suomen laadukkaimpiin joogalehtiin, Anandaan ja Suomen Joogalehteen.

Suurin osa viikkotunneistani on Auralan opistolla. Opiston kesäkausi on olematon tai ainakin hyvin hiljainen. En ole markkinoinnillisesti niin orientoitunut kuin itsenäisessä yrittämisessä olisi hyvä olla, ovat kesät aiheuttaneet ahdistusta: Miten turvata oma toimeentulo silloin?

Tämä kesä oli erilainen. Koronakevään viimeisen videotunnin pidin toukokuun puolivälissä. Alkukesän joogatöihin kuului videokurssin suunnittelu, yksilöllisen joogaohjelman laatiminen sekä yksi työpaja yhdessä kollegan kanssa. Muun ajan olen ollut hoitotöissä haastavasti käyttäytyvien kehitysvammaisten asumisyksikössä.

Iltavuorolaisen viikset

Työ on ollut hyvin erilaista kuin mihin olen tottunut, jo ihan työajoista lähtien. Hajanainen viikkoaikataulu vaihtui intensiiviseen vuorotyöhön, ja ryhmien ohjaaminen yksilölliseen hoitotyöhön.

Työnkuvaani on kuulunut perushoito sekä asukkaiden aktivointi. Vei aikaa päästä työhön sisään, sillä minulla ei ole juurikaan aiempaa kokemusta kehitysvammaisten kanssa työskentelystä. Kaikki asukkaat eivät kommunikoi sanallisesti, joten kommunikaatioyhteyden luominen otti oman aikansa. Sitä mukaa kun tutustuin asukkaisiin pääsin vähitellen sisään työhöni.

Vaikka työ on näennäisesti hyvin erilaista kuin joogan ohjaaminen ryhmille, näen että pohjimmiltaan olen edelleen tehnyt samaa asiaa: auttanut muita kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämisessä. Keinot ovat olleet kyllä hyvin erilaisia.

Tukiviittomat tulivat kesän aikana tutuiksi

Kun työelämä on ollut intensiivisempää, olen löytänyt uudella tavalla joogan hyvinvointia ylläpitävän merkityksen. Aikaa työstä palautumiseen ei ole aina niin paljon kuin haluaisi, mutta muutama rauhallinen asana tai mantrojen pariin hiljentyminen ennen nukkumaanmenoa auttaa kehoa palaamaan toimintavalmiudesta lepotilaan.

Mitä enemmän kierroksia minulla on ollut, sitä vaikeampi on ollut asettua esimerkiksi yinjoogan tai restoratiivisen joogan pitkäkestoisiin, liikkumattomiin asanoihin, vaikka luonteva ajatus olisi että juuri ne ovat sitä mitä silloin tarvitsisin.

Ruuvihommia

Kun keho ja mieli ovat aktiivisia ja skannaavat jatkuvasti ympäristöä siltä varalta, että olisiko jotakin mitä pitäisi tehdä, paikallaan oleminen tuntuu väkinäiseltä ja ahdistavalta. Sen sijaan rauhallisen ja helpon liikkeen kautta kehomieli alkaa asettua kuin epähuomiossa, ja kohta saattaakin olla sopiva hetki asettua yinjoogan asanaan, jos nyt ei heti seitsemäksi niin kenties kahdeksi minuutiksi.

Myös oma ääni on hyödyllinen apuväline hermoston rauhoittamisessa. Kun antaa uloshengityksen virrata äänenä, uloshengitys pitenee automaattisesti ja keuhkot tyhjenevät paremmin. Tämä puolestaan auttaa sisäänhengitystäkin kokonaisvaltaisemmaksi. Uloshengitys on monin tavoin yhteydessä parasympaattiseen hermostoon, eli siihen osaan hermostoa jonka tehtävänä ovat muun muassa lepo ja ruuansulatus, ja joka siis on palautumisen kannalta ratkaiseva.

On hyödyllistä kiinnittää huomiota siihen, millainen olo on silloin kun kokee olevansa rauhallinen ja levollinen. Miltä mieli tuntuu silloin? Entä hengitys? Entä keho? Kun tämän painaa mieleen, tällaisia hetkiä on helpompi huomata ja niihin on ehkä hieman helpompi palata, kun tietää mitä on etsimässä.

Yhtä hyödyllistä on kuulostella omaa kehoaan silloin kun tuntee olevansa stressaantunut. Miltä mieli, keho ja hengitys tuntuvat silloin? Kun tämän olon huomaa, voi sille tehdä jotakin. Hätäensiapuna voi ottaa muutaman syvemmän ja tietoisen hengityksen keskittyen erityisesti uloshengitykseen. Jos stressitila on koko ajan päällä, tämä ei tietenkään riitä vaan tila tarvitsee mittavampaa palautumista ja lepoa.

Tämän kesän jälkeen minulla on aikaisempaa enemmän työkaluja niin kehitysvammaisten kanssa toimimiseen kuin myös palautumisen edistämiseen.

Maistiaisia näistä saat erityisesti Auralan yin & yang -joogassa torstaisin klo 9.15 – 10.30. Kurssi alkaa 16.9.! Ilmoittaudu mukaan tästä.

Palapelejä aktiviteetiksi

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s