Yoga nidra -harjoitus näyttää päällisin puolin helpolta: siinä loikoillaan silmät kiinni savasanassa ja kuunnellaan, mitä ohjaaja puhuu. Siinä kuitenkin työskennellään ahkerasti mielen tasolla, ja vaikutuksiltaan se voi olla elämää mullistava.

Olin innoissani kun minulle tarjoutui alkusyksystä tilaisuus opiskella yoga nidraa terapeuttisen joogan koulutuksessani. Olin ennen kurssia ollut parilla ohjatulla yoga nidra -tunnilla, joista jäi mieleen kehon ja mielen vallannut syvä rauha. Sitä halusin jakaa eteenpäin.

Valmistauduin yoga nidra -koulutukseen tekemällä yoga nidra -harjoituksia äänitteiden avulla itsenäisesti. Ne tulivat minulle hyvään saumaan, kärsin univaikeuksista ja väsymyksestä, joten yoga nidra tarjosi tervetulleen lepohetken keskelle päivää, ja sen voimin jaksoin kohtalaisen täysjärkisenä loppupäivän.

battleship-389274_1280
Yoga nidra on tie mielen konehuoneeseen.

Alkuun nukahdin usein kesken harjoituksen, mikä ei varsinaisesti ole harjoituksen tarkoituksena. Vaikka nidra tarkoittaa unta, kyseessä ei ole nukkumisharjoitus. Harjoitus johdattaa valppaaseen mutta syvästi rentoutuneeseen tilaan uni- ja valvetilan rajamaille, jossa pääsee ikään kuin oman mielen konehuoneeseen säätämään asetuksia kohdilleen.

Mitä syvemmälle pääsin etenemään harjoituksessa, ja mitä vähemmän sen aikana nukuin, sitä enemmän minulle kirkastui, miten kyseessä ei olekaan pelkästään rentoutusharjoitus, vaan syvälle mielen syövereihin pureutuva ja mielen kipupisteitä hoitava harjoitus, joka vähitellen osoittaa kohti muuttuvaisten mielenliikkeiden taustalla alati läsnäolevaa syvää rauhaa.

Yoga nidra -harjoituksen kulku

Yoga nidraa on hieman vaivalloista tehdä täysin itsenäisesti, sillä uni- ja valvetilan rajapinnalla pysytteleminen ilman ulkoista tukea vaatii suunnattomasti valppautta. Helpointa yoga nidraa on harjoittaa ohjatuilla tunneilla tai äänitteen avulla.

Yoga nidra tehdään yleensä savasanassa, mutta mikään ei estä tekemästä harjoitusta vaikka kesken työpäivän tuolissa mukavassa asennossa istuen tai jopa seisten.

Harjoituksessa käydään läpi kehoa monesta eri näkökulmasta. Joogassa puhutaan kehon kerroksista, koshista, joista fyysinen keho on karkein ja konkreettisin. Yoga nidrassa voidaan käydä läpi kaikki nämä kerrokset.

victorian-1201338_1920
Yoga nidrassa työskennellään monella tasolla.
  • Annamaya kosha ja pranamaya kosha, fyysinen keho ja fyysiset elintoiminnot

Aluksi käydään läpi fyysinen keho kohta kohdalta järjestelmällisesti ja nopeahkossa tahdissa edeten. Seuraavaksi voidaan tuoda huomio hengitykseen ja muihin elämää ylläpitäviin toimintoihin.

  • Manomaya kosha, mielen taso

Keskittymisen syventyessä ulkomaailman kaitotessa edelleen, siirrytään mielen tasolle. Silloin voidaan palauttaa mieleen erilaisia vastakkaisia tuntemuksia, esimerkiksi raskauden ja keveyden tuntemus. Ajatuksena on seurailla tuntemusten vaihtumista neutraalisti, ja ymmärtää lopulta syvästi se, miten toisen ääripään kokeminen edellyttää tietoisuuden myös toisesta ääripäästä. Ilman valoa ei voi tietää mitä pimeys on.

  • Vijnanamaya kosha, älyllinen taso

Yoga nidrassa voi myös ottaa tarkastelun kohteeksi omaa itseä koskevia, usein negatiivisia uskomuksia tai käsitellä muistoja, jotka niihin liittyvät. Vaikka harjoitus tehdään rentoutuneessa tilassa, tässä vaiheessa harjoitus ei välttämättä ole kivaa, jos joutuu katsomaan omia pimeitä puoliaan silmästä silmään. Niiden kohtaaminen on kuitenkin välttämätön askel niiden vaikutusvallasta vapautumiseen.

  • Anandamaya kosha, rakastavan ystävällisyyden tila

Kun ollaan tarkasteltu omaa itseä rajoittavia uskomuksia, voidaan edetä tarkastelemaan sitä, mikä on hyvin. Vaikka ulkoiset olosuhteet eivät olisikaan ihanteelliset, aina on mahdollista tavoittaa lempeän rakastava asenne niin itseä kuin muitakin kohtaan. Mikä parasta, tätä asennetta on mahdollista harjoittaa niin että se saa yhä vankemman jalansijan omassa sydämessä.

  • Asmitamaya kosha, kaiken kaksinaisuuden ylittävä tietoisuus

Tästä on mahdollista edetä yhä syvemmälle kohti sitä, mikä tuntemusten ja ajatusten alasti muuttuessa pysyy samana, sitä omaa syvintä olemusta, joka liittyy aivan kaikkeen kokemukseen. Tuntemusten ei tarvitse hävitä. Tietoisuus niistä säilyy, mutta näkökulma muuttuu. Ei olekaan enää niin, että ”minä olen rentoutunut”, vaan ennemminkin ”olen tietoinen rentoutuneisuudesta” tai ehkäpä ”rentoutuneisuus vallitsee”.

Kun tätä harjoittaa säännöllisesti, samaa tekniikkaa voi soveltaa milloin tahansa. Esimerkiksi kesken räiskyvän riidan voi hetkeksi perääntyä mielessään, antaa vallitsevien tunteiden olla ottamatta niihin kantaa, taistelematta niitä vastaan.

Yoga nidran vaikutuksia

  • night-1077855_1280Rentouttaa

Tämä on yoga nidran selkein ja välittömin vaikutus. Jo siitä, että silloin tällöin päivän aikana antaa itsensä rentoutua täysin, on merkittävää apua niin henkiseen jaksamiseen kuin rasituksesta palautumiseen ja jopa vastustuskyvyn parantamiseen.

  • Harjoittaa tietoisuutta

Kun oppii olemaan nukahtamatta kesken harjoituksen, pääsee tutustumaan tietoisuuden käytön mahdollisuuksiin arkikokemuksen ylittävässä, selkounen kaltaisessa tilassa. Swami Satyananda Saraswati kuvaa tietoisuuden tilaa yoga nidran aikana supertietoisuudeksi.

  • Purkaa traumoja

Yoga nidrassa on mahdollista tutkia omaa itseä rajoittavia uskomuksia ja jopa purkaa niitä. On kuitenkin tärkeää pitää mielessä, ettei yoga nidra yksittäisenä harjoituksena kuitenkaan korvaa psykoterapiaa tai lääkehoitoa, mutta niiden rinnalla tukee paranemisprosessia.

  • Edistää omien elämäntavoitteiden saavuttamista

Olen jättänyt tässä käsittelemättä yhden yoga nidran olennaisen osan, sankalpan, sillä aihe on niin syvä että se ansaitsee tulla tarkastelluksi erikseen. Sankalpa tarkoittaa intentiota, syvää tavoitetta jota silmällä pitäen harjoitus tehdään. Kun sankalpa on aito ja kun sen tuntee sydämessä saakka, yoga nidra edistää sen saavuttamista.

Kirjallisuutta:yoga-nidra

Swami Satyanadna Saraswati: Yoga Nidra.

Richard Miller: Yoga Nidra. A Meditative Practice for Deep Relaxation and Healing.

3 kommenttia artikkeliin ”Yoga nidra

  1. Päivitysilmoitus: Kevät – joogamattoajatelmia

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s