Raskausaikaa ja vauvavuotta leimaa jatkuva muutos ja ennakoimattomuus. Muutos voi hämmentää, mutta se voi myös antaa uutta näkökulmaa joogaharjoitukseen ja syventää sitä.

Raskausaika on luonteva aika hakeutua joogan pariin. Rankempi harjoittelu ei raskausaikana tunnu välttämättä enää tarkoituksenmukaiselta, ja voi olla etteivät voimatkaan enää riitä entiseen tapaan.

Jos on joogannut aikaisemmin, voi tuntua siltä että raskausajan jooga on koko ajan yhtä harjoituksen keventämistä, ja voi tulla olo että kunpa pääsisi taas tekemään kunnollista harjoitusta. Voi toki myös olla, että raskausaikana on elämänsä kunnossa!

Lähestyn tässä artikkelissa äitiysjoogaa mielen näkökulmasta. Raskausajalle sopivista mukautuksista on kirjoittanut osuvasti blogissaan kollegani Hanna Manninen.

pregnant-393364_1920Harjoittelua muuttuvan kehon kanssa

 

Itse olin ennen ensimmäistä raskauttani pitänyt kehoani liki kaikkivoipana. Jos en osaa jotain niin se oli harjoiteltavissa! Raskausaika yllätti: olin jatkuvasti väsynyt, ruoka ei maistunut, entinen ketteryys loisti poissaolollaan.

woman-1246318_640Kun neuvolassa kysyttiin, harrastanko liikuntaa, sanoin että se on jäänyt kokonaan. Jatkoin, että kävelen kyllä päivittäin monta kilometriä ja käyn joogassa, ja olin yllättynyt kun myös tämä laskettiin liikunnaksi ja vieläpä juuri raskausajalle sopivaksi liikunnaksi. Ennen raskautta olin laskenut liikunnaksi ainoastaan kaiken sellaisen, missä saa haastaa itsensä kestokykynsä äärirajoille. Oli avartavaa huomata, että on myös muunlaista liikuntaa.

Ensimmäisen raskauteni ajan tunsin oloni äitiysjoogaryhmässä tyytymättömäksi. Selinmakuu ei onnistunut – tai pääsin kyllä selälleni mutten enää sieltä pois selkäkipujen takia. En voinut myöskään olla konttausasennossa tukkoisten ja aristavien ranteiden takia. Joogaryhmässä tehdyt liikkeet olivat helppoja, mutta olin turhautunut koska en pystynyt tekemään niitäkään.

Toisen raskauteni aikana kotona oli jo yksi pieni edelleen katkonaisesti nukkuva lapsi, olin kiitollinen viikoittaisen joogan tarjoamasta hengähdystauosta arjen keskelle. Sain ainakin liikuttua, ja lisäksi uskalsin jo pyytää vaihtoehtoja sellaisille asanoille joita en pystynyt tekemään. Tein harjoitusta myös kotona. Usein nukahdin savasanaan, ja aina tulin tunnilta kotiin elpyneenä.

Tämä auttoi vähitellen sisäistämään ajatuksen, että hoitava liikunta ei läheskään aina tarkoita voimakasta, äärirajoille vievää harjoitusta. Tästä syystä pidän raskausajan joogaa yhtenä tärkeimmistä merkkipaaluista omalla joogapolullani. Se opetti, että jooga toimii silloin kun on todella läsnä siinä mitä tekee sen sijaan, että huomio olisi pelkästään ulkoisen muodon virheettömyydessä ja syvyydessä.

Jatkuva muutos

Raskausaikana keho muuttuu jatkuvasti. Kasvava vatsa ei ole ainut kehossa tapahtuva muutos. Keho toimii kokonaisuutena: vatsan kasvaminen heijastuu kokonaisvaltaisesti koko kehoon. Jalat joutuvat kantamaan enemmän painoa, kehon painopiste muuttuu mikä taas heijastuu lantion ja alaselän asentoon. Hormonaaliset muutokset saavat aikaan muun muassa nivelten löystymistä.sapling-154734_1280

Tämä tuo mukanaan sen, että oma keho alkaa tuntua uudenlaiselta. Keho ei toimi samaan
tuttuun tapaan kuin ennen. Olo voi olla yhtenä päivänä täysin vetämätön, toisena taas energiaa pursuava. Tai sitten olo voi koko raskausajan olla joko vetämätön kuten minulla, tai energinen kuten myös voi käydä.

Koska raskausaikana keholliset muutokset ovat suhteellisen nopeita, ne on helppo havaita. Harjoitusta on hyvin vaikea tehdä automaattiohjauksella, joten oikeastaan ainoat vaihtoehdot on olla todella läsnä siinä mitä tekee ja kuunnella, minkälainen liike milloinkin toimii, tai turhautua kyvyttömyyteensä tehdä sellaista harjoitusta, mikä itsellä olisi mielessä – kuten itselleni kävi ensimmäisen raskauden kohdalla.

Tämä herkkyys on tärkeää harjoituksessa myös silloin kun ei ole raskaana. Vaikka kehossa tapahtuvat muutokset ovat hitaampia, niitä kuitenkin tapahtuu koko ajan. Harjoitus, joka olettaa kehon toimivan samalla tavalla kuin viime harjoituksessa ei välttämättä ole tarkoituksenmukainen. Jotain on voinut muuttua.

Rauha muutoksen keskellä

Raskausaika on usein mielenkin tasolla aikamoista myllerrystä, mikä jatkuu vauvan synnyttyä. Edelleen kaikki muuttuu. Voi olla, että joutuu elämään jatkuvan univajeen kanssa. Silloin mieli muuttuu joustamattomaksi. Vauvalle tulee Kausia toisensa perään, ja voi tuntua siltä, että kausia yhdistää se että niihin liittyy vauvan jatkuva tyytymättömyys ja katkonaiset unet. Voi tulla ajatus, että elämä on nyt lopullisesti tällaista, eikä enää koskaan saa levätä tai edes olla rauhassa.

Itse olen valvonut huonounisen vauvan kanssa monta yötä uskoen ettei niille tule koskaan loppua. Jokaisen valvotun yön keskellä olen käynyt läpi kauhuskenaarioita siitä, miten kaikki menee seuraavana päivänä väistämättä pieleen. Kuitenkaan katastrofia ei ole vieläkään tullut.

Kaikessa arkisuudessaan tämä kaikki opettaa joogasta hyvin paljon. Elämme jatkuvan muutoksen keskellä. Aistimukset, tunteet ja ajatukset vaihtuvat hetki hetkeltä, joskus hitaammin, joskus nopeammin. Kuitenkin jokaista ilon hetkeä seuraa jossain vaiheessa tunteen laantuminen ja muuttuminen toiseksi, jokaista epätoivon hetkeä toivon pilkahdus tai huomion siirtyminen muihin asioihin.

Raskausajan vaivat jäävät jossain kohtaa taakse, vaikka ranteeni olivat tukkoiset vielä

stress-419085_1280
Sisäinen rauha loistaa pienen lapsen kanssa usein poissaolollaan!

pitkän aikaa synnytyksen jälkeen. Vaikka tuntui, että nukuin vuosikaudet katkonaisesti ja liian vähän, nukun nykyään yleensä erinomaisesti. Vaikka kaikki ei ole aina ollut juuri niinkuin olisin halunnut asioiden olevan, minulla on edelleen kaikki hyvin.

Se sama rauha, johon nykyään kohtalaisen ennakoitavan elämäni kanssa pääsen melko helposti käsiksi harjoituksessa ja jonka olin tavoittanut myös esimerkiksi äitiysjoogan savasanassa, on ollut mukanani myös huonompina hetkinä. Se on kaiken hälyn tavoittamattomissa ja aina läsnä, toisinaan suuremman ja toisinaan pienemmän pintakuohunnan peitossa.

Muutoksessa piilee epätoivon hetkinä toivo, elämän huippuhetkinä taas kiitollisuus. Kun muistaa, että jatkuva muutos leimaa kaikkea kokemaamme, ja että muuttuvaisen pintakerroksen alla meissä jokaisessa asuu syvä rauha ja ilo, on helpompi ottaa vastaan kaikki mitä elämä tuo eteen ja luovia sen kanssa parhaansa mukaan takertumatta hyviin hetkiin ja kohdaten haasteet.

Kevätkauden 2019 äitiysjooga Auralan Pohjolasalissa 25.1. alkaen perjantaisin klo 18.20 – 19.35. Ilmoittaudu mukaan tästä!

Keväällä Oasiksessa kaksi Mama Yoga -kurssia! Lisätietoa Oasiksen nettisivuilta.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s